Det inkluderande arbetet har gett resultat

Kvarnbackaskolan i Kista har genomgått en otrolig resa. Här har det tuffa arbetet med att inkludera samtliga elever burit frukt och i dag ligger meritvärdet betydligt högre än prognosen.

När Carina Lucas för sex år sedan tog över rektorsposten på Kvarnbackaskolan i Kista påbörjades en resa som nu nått en bra bit på vägen. Skolan, som består av en verksamhet från förskolan till årskurs sex samt grundsärskola och fritidshem, har tagit ett krafttag och gjort flera satsningar inom matematik, kultur och språkutveckling. Det har bland annat gjort att alla elever klarade den engelska delen av det senaste nationella provet. Dessutom var resultaten i matematik och svenska en bra bit över 90 procent i båda ämnen. 

– Vi har väldigt duktiga pedagoger. Vi har ett meritvärde på 230 och då ligger Stockholms stads medel på 220 i årkurs 6, säger Carina Lucas. 

En anledning till framgången är Kvarnbackaskolans satsning på att arbeta inkluderande. Här är målet att alla elever ska jobba sida vid sida oavsett nivå. 

– Det skapar en fin atmosfär, tolerans och värdegrund. Samtidigt är det accepterat att vara på olika nivå, säger Carina Lucas. 

Tack vare en tekniksatsning där alla elever har en egen surfplatta fungerar satsningen på det inkluderande arbetet. Systemet gör det möjligt för eleverna att jobba på olika nivåer där till exempel en mer begåvad elev kan arbeta väldigt fort medan en elev som behöver mer hjälp inte hamnar efter i undervisningen. 

– Vi har förstalärare som plockat fram pedagogiska appar och tillsammans har vi en tanke när och hur vi använder dem. Det är ett hjälpmedel för att jobba inkluderande. Man kan arbeta med en väldigt olika nivå, säger Carina Lucas. 

– Dessutom har vi bra resurser runt eleverna med upp till fyra personal i varje klass och god teknisk utrustning. Vi upptäcker tidigt barn i behov av särskilt stöd. 

http://www.enterprisemagazine.se/nyheter/det-inkluderande-arbetet-har-ge...

 

Dela:
Kategorier: